onsdag 15. mars 2023

Tankar i livet



Måndag -  flexibilitet


Mitt jobbliv har gett många möjligheter att träna på att vara flexibel. Som ung och nyutbildad klassisk sångare ville jag ta världen med storm. Jag ville spela, dirigera, undervisa och sjunga. Mest av allt sjunga. Jag ville förmedla all den fantastiska musiken jag själv upplevde. Jag ville vara ett instrument för kompositörens skapande kraft och en bro från intentioner, tankar och budskap, till en publik som förhoppningsvis ville ta emot. Jag var entusiastisk och peppad och jag hade roligt.


Enkelt var det dock aldrig. Instrumentet krånglade och ställde extrema krav till precision och engagemang. Inkomsterna var osäkra och ojämna. Min gamla Toyota vägrade ofta starta på kalla vinterkvällar, och endast tack vare snälla kollegor kom jag hem igen. Och denna ständiga fruktan för att bli förkyld! Om du ser någon som harklar sig, är ängslig för smitta och alltid har scarf, oavsett temperatur och årstid, så kan du vara nästan säker på att det är en sångare eller en skådespelare.

I långa perioder av min karriär var förkylningar ett konkret hot. Nu, efter några år med pandemi, avlysta föreställningar och uteblivna julkonserter och opera - och musikalföreställningar, har alla frilansare verkligen fått känna på en ekonomisk oro förutom den vanliga snuva-ångesten. 

Så hände det: på väg till en operafestival i Finland råkade jag ut för en bilkrock, med efterföljande whiplash. Skadan blev ödesdiger eftersom jag förlorade min sångröst, mitt yrke och därmed min inkomstkälla. Ledsen - väldigt. Gå vidare - ja. Flexibel - absolut. 

Jag snirklade mig igenom karriären och nya jobb-världar, nya sammanhang. Det visade sig att det fanns behov av min erfarenhet från scenen och min kunskap om röst - och talteknik i andra yrken och branscher. Och min förmåga att organisera både undervisning och produktioner var eftertraktad i för mig outforskade områden. Det blev vidareutbildning och steg både framåt, bakåt och åt sidorna. 

Under årens lopp har flexibiliteten fått ytterligare träningsmöjligheter när familjen bott utomlands i perioder. Jag har fått nya perspektiv på hur olika livet kan te sig beroende på var man bor och vem man är.

Torsdag - en liten  bit av världen


Ibland blir jag ledsen när jag åker till jobbet på morgonen. 

  • jag ser dem som under natten sovit i kojor av hö – kojor som varje morgon skövlas ner för att ge plats till en ny väg

  • jag ser en pappa som, med sin handikappade son hängande på ryggen, tigger från de förbipasserande bilarna

  • jag ser småflickor som inte kan springa lika fort som pojkarna eftersom de trånga kjolarna och slöjorna hindrar dem

Ibland blir jag glad när jag åker till jobbet på morgonen. 

  • jag ser en pappa och tre stolta barn i fina skoluniformer

  • jag ser människor som äter frukost de just köpt av kvinnan på gathörnet, hon som steker bröd och jams direkt över öppen eld

  • jag ser ett gäng killar som spelar fotboll på en rivningstomt

Ibland blir jag rädd när jag åker till jobbet på morgonen. 

  • jag ser en lastbil på motorvägen, fullastad med cementsäckar och fem män som klamrar sig fast uppe på säckarna

  • jag ser en trött vakt som lutar sig mot sitt automatvapen som vore det en stol eller en käpp

Ibland blir jag tacksam när jag åker till jobbet på morgonen. 

  • jag sitter tryggt i vår bil - en bil vi har råd att laga om den går sönder

  • jag kommer hem efter jobbet och vi har ett fullt kylskåp, rena kläder och sköna sängar

  • jag åker hem till Sverige till sommaren och jag kan rösta som jag vill i riksdagsvalet

Fredag -högsta vinsten

Oftast är jag tacksam. Även om den goda senapen inte funnits i affären på flera månader och böneutroparen väcker mig kvart över fyra varje morgon så är jag lyckligt lottad. Det är bara en slump att jag råkar vara född i världens rikaste land. 

Jag kommer från ett land där alla barn får gå i skolan och har möjlighet till utbildning. Här kan både flickor och pojkar springa så fort de vill. Här behöver ingen riskera livet genom att klamra sig fast uppe på en lastbilslast med cementsäckar. Här kan många som jag få flera chanser när den första försvann. 

Det kan vara bra att stanna upp och tänka till för att se allt det vackra och alla möjligheter som finns. Varje dag försöker vi komma ihåg att räkna fem bra saker vi har, eller har upplevt i våra liv just denna dagen. För min del är alltid en av de fem sakerna att jag fick nya möjligheter när livet vände upp och ner på de jag hade innan. 

Att ha ett val är ett privilegium. Att kunna vara flexibel är en styrka. Att ha möjlighet är frihet. Allt ihop beror egentligen på ett stort och orättvist lotteri och jag har vunnit högsta vinsten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar