Innledning
Den venezianske operaen
regnes som den første offentlige og kommersielle operaformen, og den så dagens
lys i Venezia på Teatro San Cassiano i 1637. Hvem var de første kvinnene i den
venezianske operaen, og hvordan ble underholdningsformen påvirket av dem? Min
betraktning handler naturlig nok først og fremst om sangerinnene, og om deres
fiktive medsøstre, de kvinnelige operaskikkelsene. Men noen kvinner påvirket
også indirekte innholdet i operaene som ble spilt på de venezianske scenene.
Akademienes by
I Venezia samlet
mennene seg gjerne i akademier for å diskutere, og akademiene utgjorde et
betydelig og viktig nettverk både for makten og for den intellektuelle eliten i
byen. Det meste kjente venezianske akademi, Accademia
degli Incogniti, ble viktig for den tidlige operaen, ikke minst gjennom
Teatro Novissimo. Teatret ble bygget direkte for opera, og akademiet
kontrollerte hele produksjonsprosessen fra librettoene til markedsføring av
sangere og økonomi.
I akademiet diskuterte
man alt fra smaken på ost, og nødvendigheten av tårer, til den kvinnelige dyd. Uttalelsene
i debattene om kvinner ble til tider så krasse at også kvinner så seg nødt til
å delta. Selv om diskusjonene ikke direkte lot seg gjenspeile på operascenen,
så var de en del av grunnlaget for det intellektuelle miljøet i Venezia.
Det venezianske
samfunnet besto av tre klasser: adelen, i
nobili, borgerne, i cittadini, og
vanlig folk, i popolani. Adelige var
alle som kunne vise til at de hadde sittet i Storrådet, il Maggior Consiglio, i 1297. De kunne dermed kalle seg Nobil Huomo og Nobil Donna. De adelige familiene giftet seg som regel innenfor sin
egen klasse, og barn født i ”blandingsekteskap” kunne ikke lenger kalle seg
adelige. På den måten kontrollerte man at ikke eiendom ble splittet opp og
fordelt på flere familier. Vi vet at en uforholdsmessig stor andel venezianske
adelsmenn forble ugifte, sannsynligvis av den samme grunn. Det kan forklare den
store tilgangen på kurtisaner i byen. En annen måte å kontrollere makt og
rikdom på var å la barn av adelen inngå ekteskap med kirken, det vil si å gå i
kloster.
Nonnen Arcangela Tarabotti
opponerte mot og ble diskusjonspartner for medlemmene i Accademia degli Incogniti. Akademiet var forbeholdt mennene, men
nonnen klarte likevel å fremme sine argumenter i det offentlige rom. Når man i
akademiet diskuterte om kvinner virkelig kunne kalles mennesker, var Tarabotti
den som både hadde intellekt og mulighet til å argumentere imot. Selv om nonnens
fremste grunn til å skrive og å publisere tekster var hennes kritikk av adelige
”tvangsekteskap” med kirken, så hadde hennes argumenter også betydning for den
venezianske operaen.
Kvinnelig luksus
Debatten om kvinnelig
luksus påvirket helt konkret operaen og kvinnelige sangeres opptreden på
scenen. Kvinner som kler seg i silke, ifører seg i ekskrementer, skrev en
debattant. Dermed er ikke kvinnen noe mer enn en larve som ødelegger mannens
hjerte. Nonnen Tarabotti tok til motmæle. Kvinners skjønnhet var en gave fra
Gud, skrev nonnen, og det var derfor opp til kvinnene selv å forvalte denne
gaven. Menn som brukte penger på å farge skjegget, representerte en
dobbeltmoral som overgikk enhver kvinnes mulighet til luksus, mente Tarabotti.
Et annet yndet
diskusjonstema var kvinnelige bryster. Det ble hevdet at kvinnen som fenomen
var en trussel selv uten ytre luksus, og i følge Pater Aprosio lignet
kvinnebryster mistenkelig på syndefallets eple. Kvinner trengte ikke engang
kjøpe eller smykke seg med luksus for å vise sitt rette ”jeg”. De var i
utgangspunktet og allerede i seg selv syndige helt enkelt ved at de var kvinner,
mente pateren.
Ingen av debattantene
skriver direkte om opera, men en av de kvinnelige dydene var stillhet. Og de
vakre operasangerinnene, som var kledde i flotte sceneantrekk, var alt annet
enn stille på scenen. Det er enkelt å trekke slutningen at kvinnelige
sangerinners eksesser innen opera innbød til både kritikk og begjær.
Nonne, kone eller kurtisane
En kvinne i Venezia
kunne velge enten å gifte seg, å gå i kloster eller å bli kurtisane. Det siste
kan på mange måter ha vært den mest frie rollen for den venezianske kvinnen.
Kurtisanene var kjent for å kunne resitere poesi, å spille et eller flere instrumenter
og å gamble. De kunne også konversere med elitens menn som besøkte dem. Vi kan
si at kvinnenes retoriske ferdigheter ble brukt i forførelsens kunst. Mennenes arena
var på den annen side politikken og de intellektuelle diskusjonene i
akademiene. De profesjonelle damene tjente penger på sin virksomhet, noe som
gjorde dem økonomisk uavhengige. Med sin elegante klesstil ga kurtisanene
inntrykk av å være en del av den privilegerte klasse, noe som ikke ble sett på
med blide øyne verken av paven i Roma eller de konservative venezianske
borgerne.
Vi vet at ingen respektable
venezianske kvinner kunne opptre i det offentlige rom i Venezia. Det betød at alle
sangerinner ble hentet fra andre byer, først og fremst fra Roma. De fleste
kvinnelige sangere som kom til byen hadde sine egne beskyttere, vanligvis fra
aristokratiet. Det ga dem en legitimitet og en posisjon som skilte dem fra
kurtisanene.
Ukyske kvinner?
Calisto
Den løgnaktige og
ukyske kvinnen er et tema som kommer igjen i mange operalibrettoer. Nymfen
Calisto i operaen La Calisto fra 1652
(libretto Giovanni Faustini, musikk Francesco Cavalli) blir straffet for en
voldtekt som guden Jupiter har begått mot henne. Det er Jupiters sjalu kone
Juno som straffer Calisto ved å forvandle henne til en bjørn. I våre moderne
øyne er det ikke Calisto som har syndet, og hun mener også selv at hun er
uskyldig. Calisto er et offer for sin naivitet og skjønnhet, men som vi vet
gjør gudene alltid som de selv vil.
Hvorfor straffes
Calisto og ikke hennes overgrepsmann? Var det slik at det venezianske
verdigrunnlaget ikke så noe galt i at kvinner ble behandlet forskjellig fra
menn? Noen av deltakerne i debatten om kvinnelig dyd mente at kvinnen var den
som kunne få mannen til å tape hodet og bli til et dyr. På operascenen kunne
dette både vises og bevises. Ut fra denne tankegangen blir også kvinnens, og
Calistos, straff rettferdig. Det er hun som har lokket ham i fortapelsen med
sin skjønnhet.
Diana
I La Calisto møter vi også månegudinnen Diana. Hun har en litt
annerledes historie enn nymfen Calisto. Diana representerer det kyske liv, men
kan samtidig ikke la være å la seg sjarmere av den vakre Endymion. Hun lar ham
sove evig, for så å kunne møte ham i drømme, uten tilsynelatende å gjøre noe
galt. At hun også lokkes av halvguden Pan gjør ikke saken enklere for hennes
rykte som uberørt. Vi får enda en gang ”bevis” for at kvinner er falske.
Poppea
I en annen mer kjent
opera fra 1643, Poppeas kroning (libretto
Giovanni Francesco Busenello, musikk Claudio Monteverdi), møter vi den
umoralske Poppea. Denne kvinne gjør alt hun kan for å nå sitt mål; maktens
trone i Roma. Ved å vise frem Poppea i all sin prakt av grusom list og
beregnende ”kjærlighet”, kunne librettisten Busenello fra Accademia degli Incogniti eksellere både i egen veltalenhet og i
kunnskap om kvinnens ”sanne” vesen.
Poppea lykkes i sitt
spill og operaen slutter med kroningsscenen. Calisto på sin side, er et offer
for gudenes nykker, og hennes redning utføres av samme mann, eller gud, som
først har straffet henne, nemlig Jupiter. Han tar henne med opp til himmelens
velving, hvor hun kan stråle evig som stjernebilde på Melkeveien.
Kanskje finner vi
svaret på at kvinnen måtte straffes uavhengig om hun var skyldig eller ei i
historien om Poppea. Her bevises effektivt den kvinnelige falskheten. Hvis vi
ser Poppeas Kroning som en oppvisning
i kvinners sanne jeg, og en bevisføring mot kvinnen og hennes egoistiske
”kjærlighet”, blir straffen Calisto får logisk. Ja, da er Jupiter usedvanlig
sjenerøs når han redder henne.
Poppeas moral
Poppea er selve
prototypen på den umoralske og maktsøkende elskerinnen. I de fleste operaplott
er det kjærligheten som skal vinnes ved hjelp av heltedåd og magiske triks.
Slik er det ikke i Poppeas kroning.
Her er kjærligheten allerede vunnet når forestillingen begynner. Nå er det
makten som er målet og som gir handlingen den næring den trenger. Poppea gjør
det hun kan best. Hun forfører, intrigerer og manipulerer seg frem til sin egen
kroning som Romerrikets dronning og Nerones ektefelle.
Det moralske aspektet i
Poppeas kroning er en del av det som
fascinerer. For hvordan har det seg at det er den beregnende og egoistiske
Poppea som har de vakreste melodiene og de skjønneste klangene? Poppea vikler
inn Nerone i sitt musikalske og erotiske garn. Hun får også alle andre i
handlingen til å sirkle som planeter rundt solen på hennes vei til den romerske
trone.
Er det ikke avslørende
for oss at vi også blir forførte av Poppea? Hvorfor tar vi ikke avstand fra
hennes forkastelige handlinger? Hvor sitter moralknappen vi så villig slår av
for å lytte enda en gang til Poppeas vakre sang? Kan det være at det dreier seg
om samme type fascinasjon vi opplever i en hvilken som helst såpeopera? Det er
som oftest mer spennende å følge med på hva de ”slemme” rollekarakterene
foretar seg, enn å se på de ”snille”. De slemme fremstår som mer psykologisk
sammensatte, og derfor mer realistiske – noe som enhver dramatiker og dramaturg
er seg vel bevisst. Slem blir det samme som realistisk og menneskelig. Den
beregnende og manipulerende rollekarakteren har en innebygget dramaturgi som er
attraherende på teaterscenen. Den er i seg et dreiepunkt, eller en
”igangsetter” for handlingen, og i dens spor følger drama, oppløsning og fred.
Vi er alle en eller
annen blandning av heslighet og skjønnhet, av sjenerøsitet og gjerrighet, av
beregning og velvilje. Når vi møter den rene ondskapen, blir vi opprørte og
samtidig tiltrukket og fascinert. Vi kjenner oss igjen og vi kan si; ”Nei, sånn
går det da ikke an å oppføre seg!”. Poppea kan også være grei – når hun får det
som hun vil. Hvor forskjellige er vi så fra henne?
Det virker uforståelig
for oss i dag at kvinner i den grad ble mistenkeliggjort, og særdeles
urettferdig at kvinnen ble straffet for mannens bruk av vold. Men for
venezianerne var det en del av virkeligheten. Siden man stadig fant ”beviser”
for kvinners falskhet, som i mytene som ofte lå til grunn for operalibrettoene,
er det ikke rart at dette var en del av den etablerte oppfatningen om kvinner.
Anna Renzi - operaens første Prima Donna
Sangerinnen Anna Renzi
ble hentet til Venezia fra Roma for å synge hovedrollen i La Finta Pazza (libretto Giulio Strozzi, musikk Francesco Sacrati).
Rollen var skreddersydd for Renzi. Dette var vanlig i operaens første tiår da
komponister, librettister, musikere og sangere fortsatt jobbet i en slags
felles prosjekt i forkant av hver oppsetning. Å hente inn Renzi til den første
oppsetningen på Teatro Novissimo, var et ledd i kampanjen for å la Accademia degli Incognitis nye teater
plassere seg i teten av konkurrerende operahus i Venezia.
Premieren på La Finta Pazza i 1641 var planlagt ned
til minste detalj, og operaen ble en uovertruffen suksess. Anna Renzi, som den
falske gale kvinnen, må ha vært perfekt i rollen hvis vi skal dømme ut fra alle
lovord hun ble overstrømmet med. Librettisten Strozzi skrev et dikt til
sangerinnens ære. Her omtales hun som intelligent, vakker og nokså stille
privat. Hun skal ha observert menneskene rundt seg, og hennes uttrykksfulle
spillestil kan ha vært et resultat av denne observasjonsevne. Strozzi glemte på
ingen måte å nevne Renzis stemme. Hun hadde, skrev han, både en varm fyldig
klang og en god trille.
Anna Renzis
skuespillertalent og tilpasningsdyktighet gjorde henne til den beste
representanten for den tidlige venezianske operaen, og hun passet perfekt som
stjerne når Accademia degli Incogniti
startet sitt eget operahus, Teatro Novissimo.
Fire av de roller Renzi
sang har overlevd i partitur til i dag. Felles for dem alle er dramatisk
intensitet fremfor vokalt virtuoseri. Rollen som Ottavia i Poppeas kroning er et godt eksempel på dette. Det er ikke Ottavia
som har den forførende vakre musikken, men Poppea. Ottavias sang ble ikke
engang omtalt som sang, men som en sirene fra et hylende monster; så sterk var
Renzis innlevelsesevne.
Renzis roller
inneholder langt færre arier enn senere tiders operadivaer var vant til å
synge. I stedet var det skuespillerprestasjonen som ble beundret og som gjorde
henne til operaens første Prima Donna, og som sørget for at hun beholdt sin
posisjon på Venezias operahimmel i neste 20 år.
Ninfea
”L’huomo
é una dolce cosa che sol diletto apporta, che l’anima conforta. Cosí mi disse
la nutrisse annosa. In legittimo letto forse provar lo vó. Un certo sí mi
chiama e sgrida nó!”
”Mannen
er en skjønn ting som kun bringer glede, som trøster sjelen. Slik sa min gamle
amme. Den ekteskapelige seng vil jeg prøve. Hvis noen spør; et ja roper jeg
absolutt ikke!”
Nymfen Linfea i operaen
La Calisto må også leve det kyske
liv. Men lengselen etter noe annet er der. På denne måten blir Linfea et bilde
på hvordan operascenen kunne speile den venezianske virkeligheten. De
venezianske kvinnene skulle være kyske, og de skulle leve sitt liv innenfor
hjemmets eller klosterets murer. Samtidig må det ha ligget en ulmende fristelse
der i de ”frie” sangerinnenes liv. Og ikke minst må de menn som besøkte byens
operahus ha blitt fristet av de vakre syngende prima donnaene.
Kilder
Brisis,
Katarina I. de: La Putta che canta. Sang og estetikk i tidlig veneziansk opera.
UiO 2011
Busenello,
Giovanni Francesco og Monteverdi, Claudio: L’incoronazione di Poppea.
http://en.wikipedia.org/wiki/L'incoronazione_di_Poppea
Cavalli,
Francesco og Faustini, Giovanni: La Calisto. Faber Music Ltd 1975
Glixon,
Beth L.: Private lives of Public Women: Prima Donnas in Mid-Seventeeth-Century
Venice. Music and Letters. Vol.76,no 4. Oxford University Press 1995
Heller,
Wendy: Emblems of Eloquence. Opera and Womens Voices in seventeenth-century Venice.
University of California Press 2003
Mc
Clary, Susan: Feminine Endings. Music, Gender and Sexuality. University of
Minnesota Press 2002
Rosand,
Ellen: Opera in Seventeenth-century Venice. The Creation of a Genre. University
of California Press 1991.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar