Jag är fascinerad av röstens möjligheter till skön
klang och konstnärligt uttryck. När jag lyssnar till Cecilia Bartoli fylls min
kropp av lyckliga hormoner. Nu har jag inte chansen att lyssna till Bartoli så
ofta live, men när jag hör henne blir jag glad och rörd. Jag tillhör dem som
älskar opera och klassisk sång. Samtidigt vet jag att många människor inte
uppskattar denna ”konstiga” sång. Den nye operachefen i Oslo, Per Boye Hansen,
uttalade häromdagen att han vill göra opera relevant för hela kulturlivet. Men
är det möjligt? Kan opera älskas av alla? Vad är det som är så provocerande med
operasång?
Myter och opera
När vi går på operan, får vi uppleva många olika konstformer i,
förhoppningsvis, skön förening. Det är uppsättningen i sig, allt detta fantastiska
som scenograferna och scenteknikerna har skapat för att vi i publiken ska kippa
efter andan. Det är sångarna som imponerar oss med nästan overklig
musikakrobatik och rörande intensitet i klang och känslor. Det är orkestern som
ackompanjerar, och dirigenten som leder musiken så att vi ska kunna sitta där
och njuta och låta oss förföras. Detta är operans fantastiska värld.
Men det finns ett annat sätt att se det på. Opera: en provocerande
konstform som inte har något med oss att göra. Elisabeth Juell
på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) arbetar med ett projekt kring fördomar
om opera, Backstage Carmen.
Projektets mål är att avkoda myter om konstformen, och studenten Oda Beitnes
Amundsen har en förklaring till varför det är så enkelt att förlöjliga opera: ”Det är de rika som har råd att gå på operan,
och har vi inte råd, då ska vi inte heller tala positivt om den.”
Den
Norske Opera og Ballett arbetar mycket med att nå ut till
en ny publik. Ett exempel är operans ungdomsambassadörer. Avsikten är att
presentera opera och balett för ungdomar, erbjuda billiga biljetter och skapa intresse
för scenkonsten. Oda Beitnes Amundsen har gått in i rollen som
ungdomsambassadör, och hon är mycket nöjd med den respons hon fått av vänner
som för första gången följt med på en
operaföreställning.
Sång som instrument
Vi är alla födda med en röst, en naturröst. Den skolade operarösten har
en klang som är väldigt olik naturrösten. Det finns knappast något instrument
som är så krävande, både för lyssnaren och utövaren, som operarösten. Den kan
uppfattas totalt olika från person till person. Den låter oss inte lyssna
halvhjärtat, utan kräver full uppmärksamhet och koncentration. Är vi ovana, kan
sången verka både konstig, pompös och stel.
De flesta av oss har ganska bra röster, och vi kan
sjunga med i allsång och psalmer när det krävs. Några har fått en exceptionell
röst, och det är dessa vi finner på musik – och operahögskolorna. Inom denna
lilla grupp ryms ett ännu mindre antal sångare som klarar att skapa sig en
professionell och framgångsrik karriär. Man kan jämföra operasångare med
klassiska dansare eller idrottsutövare på elitnivå. De flesta av oss klarar gott
och väl en vals eller en runda i längdskidspåret, men nästan ingen blir en ny
Barysjnikov på balettscenen, eller en Northug i skid-VM.
Har denna motvilja mot operasång något att göra med
att vi alla har en röst, och att den klassiska rösten klingar helt annorlunda
än vår egen naturröst? Man ska sjunga naturligt, det är något sångpedagoger har
hävdat i alla tider. Samtidigt ska operasången framföras konstnärligt och till
synes enkelt. Sprezzatura kallades
detta dolda artisteri i Italien på 1600-talet, då opera var den nya moderna
underhållningen. Även om rösten är skolad och anpassad till ett bestämt
sammanhang, alltså till operascenen, ska den samtidig låta ”naturlig” och
oansträngd. Naturlig blir därför i detta sammanhang något helt annat än en
naturröst.
Den klassiska sångpedagogikens uppgift är att skapa
kultur av naturen, att bygga ett klassiskt sånginstrument av naturrösten. På
samma sätt som en dansare måste träna sina muskler för att ge oss en illusion
av att han eller hon svävar i luften, måste sångaren träna ”sångapparatens” små
muskler i struphuvudet. En sångstudent bygger helt enkelt sitt eget instrument,
samtidig som hon eller han studerar musik, teori, texter och roller.
Röstens kärna
Den franske filosofen Roland Barthes intresserade
sig mycket för något han kallade ”le
grain de la voix”.Vi skulle kunna översätta uttrycket till ”röstens sädeskorn”
eller ”kärna”. Det jag tror att han menade var röstens egen textur, det som
inte är ord eller text, utan det rena ljudet, det materiella i ljudet självt.
Det går inte att beskriva en röst objektivt eller vetenskapligt, sa Barthes.
Rösten skapar alltid ett erotisk förhållande mellan sig själv och lyssnaren.
Detta gör all beskrivning subjektiv och personlig, menade filosofen.
Röstens kärna har inte så mycket att göra med
musikform. I stället handlar det om smak. Kärnan kan vi upptäcka både i rockrösten
och i operarösten. Några tycker att Thomas di Leva och Cecilia Bartoli har
kärna i sina röster, men att Eva Dahlgren, Luciano Pavarotti och Justin Biber
saknar det. Andra tycker antagligen det motsatta. I stället handlar det om vad
vi attraheras av, vad vi inte tycker om, eller rent av provoceras av. Kanske är
det här den konstiga klassiska rösten blir ett problem. För den är faktisk
konstig. Det handlar om röstkonst. Må hända handlar det också om vår konstsyn. Tänk
bara på hur vi upplever kinesisk opera. Den klingar helt annorlunda än vår
västerländska. Det är ett lovvärt initiativ av Boye Hansen att vilja göra opera
tillgänglig och relevant för hela kulturlivet, så länge konstformen också får
fortsätta att vara det den är: konstsång.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar